Welk fruit is goed voor afvallen?

Je vraagt je misschien af welk fruit goed is om af te vallen. Dit is helaas de ‘verkeerde vraag’. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat het eten van fruit niet persé goed is om af te vallen.

Fruit bevat namelijk, naast heel veel gezonde vitamines en mineralen, ook suiker. Hoeveel suiker is afhankelijk van welk soort fruit je eet (hierover later meer).

In dit artikel ontdek je dus onder meer welke soorten fruit je het best kunt eten als je probeert af te vallen. Daarnaast vind je in dit artikel ook algemene informatie over fruit die jou kan helpen om sneller calorieën te verbranden.

Fruit en afvallen

Laat ik voorop stellen dat het eten van fruit gewoonweg erg belangrijk is. Het voedingscentrum adviseert om elke dag 2 stuks fruit te eten. Wat ongeveer neer komt op 200 gram.

Fruit bevat over het algemeen weinig calorieën, waardoor het een goede ‘snack’ is om te eten als je wat kilo’s lichter wilt raken.

Daarnaast geeft fruit je een vol gevoel. Dit volle gevoel zorgt ervoor dat je minder snel trek zult hebben in iets anders.

Persoonlijk merk ik als ander voordeel dat ik aan het einde van de middag veelal weinig energie meer heb, dat terwijl ik meestal nog een druk programma heb in de avond. Het eten van fruit geeft mij dan juist
die extra ‘boost’ die ik nodig heb.

De ‘boost’ waar ik het over heb wordt vooral merkbaar door de suikers die in fruit zitten. Een gemiddeld stuk fruit bevat ongeveer 10 tot 15% suiker. Deze suikers zorgen ervoor dat ik vrolijker en opgewekt gevoel krijg.

Daarnaast bevat fruit voedingsvezels die mij het volle gevoel geven. Daarom is fruit voor mij de perfecte ‘late afternoon snack’.

1. Citroen

Als je op zoek bent naar fruit met weinig suikers dan is citroen een echte aanrader.

Citroen bevat minder dan 1% suiker. Daarmee is het één van de beste fruitsoorten om te eten als af wilt vallen en toch fruit wilt eten.

Helaas bevat weinig koolhydraten. Je zult er daarom geen vol gevoel van krijgen. Citroen kun je het beste combineren met andere fruitsoorten met veel koolhydraten zoals bananen.

2. Bananen

Bananen geven over het algemeen veel energie, maar bevatten tegelijkertijd ook veel suiker. Daarom is het niet persé de beste fruitsoort om te eten als je wilt afvallen. Hoewel je er wel redelijk lang een vol gevoel door krijgt.

3. Avocado

Avocado’s bevatten veel vetten. Daarom is dit niet direct een aanrader. Het is afhankelijk van welk soort dieet je volgt of avocado’s wel of niet verstandig zijn.

De vetten in avocado’s zijn gezonde vetten, dit zijn niet dezelfde vetten die je vindt in producten als chips en gebrande gezouten noten. Deze producten bevatten namelijk verzadigde vetten of transvetten welke schadelijk zijn voor je gezondheid.

4. Kiwi

Kiwi’s zijn wel degelijk een aanrader. In een kiwi zitten veel vitamines die je kunt gebruiken om je stofwisseling een ‘opkikker’ te geven. Uiteraard zitten in een kiwi ook suikers, maar naar mijn mening wegen die niet op tegen het positieve gezondheidseffect die de vitamines bewerkstelligen.

5. Mandarijnen

Mandarijnen zijn super gezond. 1 mandarijn bevat 40 milligram vitamine C en is daarom zeker een aanrader.

6. Aardbeien

Het eten van aardbeien kan ik van harte aanbevelen. Aardbeien bevatten weinig calorieën en liggen niet zwaar op de maag.

7. Appels

Appels bevatten veel voedingsvezels. Dit zijn belangrijke vezels die je een vol gevoel geven. Bijkomend voordeel; appels bevatten weinig kilocalorieën.

8. Bessen

De antioxidanten in bessen zijn een aanrader voor een gezond voedingspatroon en daarom ook een aanrader als je graag wat overbodige kilo’s kwijt wilt raken.

Conclusie

Als je af wilt vallen dan maakt het niet zo veel uit welk fruit je eet. Zolang je maar niet TE VEEL fruit. Misschien vraag je je af wat dan teveel is.

Het voedingscentrum raadt aan om minimaal 2 stuks fruit per dag te eten, wat ongeveer neerkomt op 200 gram.

Als je graag af wilt vallen dan zou ik mij zeker houden aan het minimum wat gesteld wordt, maar zeker niet meer eten dan 2 stuks fruit.

Teveel fruit kan er juist voor zorgen dat je niet afvalt en zelfs aankomt. Houd het dus op 2 stuks fruit per dag!