Oefeningen om effectief vet te verbranden!

Als je vet wilt verbranden zijn er talloze oefeningen die je kunt doen. Er zijn in principe twee hoofdsoorten die je kunt onderscheiden, namelijk; krachtsoefeningen en cardio oefeningen.

Om effectief hardnekkig (buik)vet te verbranden raad ik aan om de twee soorten af te wisselen. In dit artikel lees je de beste manier om vet te verbranden en geef ik je een aantal oefeningen om mee te beginnen.

Het verschil tussen krachtsoefeningen en cardio oefeningen

Het grote verschil tussen krachtsoefeningen en cardio oefeningen is de bewegingsinspanning die je gedurende de oefeningen maakt.

Bij krachttraining leg je vooral de nadruk om het groter en sterker maken van de spieren door herhaaldelijk een gewicht te heffen of juist van je af te drukken.

Bij cardio oefeningen bij je vooral bezig met het vergroten van je uithoudingsvermogen door gedurende langere tijd een bepaalde beweging te maken die ervoor zorgt dat je hartslag omhoog gaat.

De combinatie van de twee zorgt ervoor dat je niet alleen sterker en breder wordt, maar ook de oefeningen langer vol kunt houden. Daarnaast zijn er nog talloze andere gezondheidseffecten die het de moeite waard maken om regelmatig te oefenen.

Voorbeelden van krachtsoefeningen

In dit artikel ga ik niet in detail alle soort krachtsoefeningen uitleggen. Om je een idee te geven maak ik een opsomming van de meest bekende oefeningen.

Deze zijn:

  • Crunches (voor je buik)
  • Bench press (voor je borst)
  • Dead lift (voor je gehele lichaam)
  • Squads (voor je onderlichaam)
  • Biceps curls (voor je biceps šŸ˜‰
  • Lunges (voor je benen)

Als je begint met bovenstaande oefeningen dan heb je direct een aantal zeer uitdagende oefeningen te pakken. Begin hier dus rustig mee, aangezien dit zogenaamde compound oefeningen zijn (op de bicep curl na dan).

Compound oefeningen trainen een groter gedeelte van het lichaam in 1 oefening, waardoor je in relatief korte tijd resultaat kunt boeken.

Voorbeelden van cardio oefeningen

Misschien kun je je al een aardig beeld maken van cardio oefeningen. Dit zijn namelijk over het algemeen duursporten zoals:

  • Hardlopen
  • Fietsen
  • Skeeleren
  • Skaten
  • Mountainbiken
  • Schaatsen
  • Etc.

Conclusie

Als je beide soorten oefeningen combineert dan zul je over het algemeen het snelst het gewenste effect zien. Misschien wil je graag afvallen of ben je van plan om sterker te worden. Je kunt zelf bepalen waar je de nadruk op wilt leggen.

Waar je de nadruk op legt is afhankelijk van je doel. Als je graag af wilt vallen dan kun je dit in principe doen door te combineren. Hoewel tegenwoordig ook vaak de nadruk wordt gelegd op krachttrainingen, aangezien meer spieren ook betekent dat je een snellere stofwisseling krijgt. Dit is dan juist weer handig om af te vallen!